Deel 1
Ik ben Berto van den Bos, geboren in 1975 en als sinds jonge leeftijd bezig met modelvliegtuigen.
In mijn kindertijd veel Revell kitjes gebouwd maar op den duur de stap gemaakt naar op vrij zwevende modelvliegtuigen.
Mijn ouders hadden door dat ik meer wilde dus op naar de modelbouwzaak en daar kreeg ik mijn eerste motorzwever.
Nadat deze afgesteld was op de club in Veenendaal en daar ingevlogen was was ik de koning te rijk.
Maar op de fiets naar Veenendaal? Daar was ik toen nog te jong voor.
Dus heb ik mezelf vliegen aangeleerd, eerst de motorzwever als zwever vanaf de dijk gooien om bekend te raken met het sturen.
En toen ik daar vertrouwen in had motor starten, weggooien en vliegen maar.
Geen ervaren vlieger naast me, geen leraar/leerling set, helemaal in m`n uppie in het weiland naast het huis.
De volgende stap was een echte trainer, hoogdekker, 3,5cc erop en dan echt opstijgen en landen i.p.v. weggooien en in het gras laten vallen.
Dat was toch wel weer even wat anders, maar ook dat lukt en zo vloog ik vanaf het fabrieksterrein boven de weilanden en landde ik weer op de straat.
Zal niet altijd even feilloos zijn geweest maar ik kon het wel.
Later voor de trainer nog een nieuwe vleugel gebouwd met rolroeren en vlaps, echter toen was er nog geen internet dus uit boekjes en veel zelf uitdokteren maar dat stuurde al een stuk beter.
In die tijd zijn er wel enkele modellen meer bijgekomen die ik gewoon in het weiland vloog.
Maar een club lonkte toch wel voor de gezelligheid etc. dus lid geworden van de club in Ede en de daar broers Landlustjes ontmoet die vroegen: “kan je al vliegen?”, ik: “ja, hoor”., “nou laat maar zien”, en daar ging ik.
Ze hadden genoeg gezien en mocht direct zelfstandig vliegen.
En zo ben ik mijn modelvlieg carrière begonnen.
Wordt vervolgd…………
Deel 2
Na jaren gevlogen te hebben op Ede, kwam er een stagiair bij mij op het werk uit Veenendaal, en hij heette Onno,
Wij konden het nog al goed vinden met elkaar en gingen met modelautootjes racen in de pauze op de werkvloer.
Echter het modelvliegen leek hem ook wel leuk en zo is hij ook gaan modelvliegen in Ede en waren wij dus elke woensdagavond op het veld te vinden.
Dit groeide uit tot een ware vriendschap voor het leven en uiteindelijk werden we zelfs zwagers van elkaar.
In de loop der tijd woonden we ook elk samen in Weesp maar het modelvliegen op Ede bleef een vast prik.
Dit resulteerde zelfs zo ver dat we samen modellen kochten, opknapten en er mee vlogen, we hadden een hele verzameling aan modellen en naast de auto ging er ook een oude vouwwagen mee vol met modellen.
We keken ook niet altijd zo nauw dus er crashte ook geregeld wat maar een lol dat we hadden!!!
In deze tijd is de naam BosModelAir ontstaan, dit verwees naar mijn achternaam Bos, en naar Berto Onno Samen.
Model en Air? Tsja, we vliegen met modellen door de lucht.
Ik heb toen een BosModelAir site aan gemaakt met al onze modellen met foto’s en video’s.
Wordt vervolgd.